close
България

ВАС потвърди заповед за нелоялна практика на телеком

mobile_telefon_gsm

Върховният административен съд потвърди заповед на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за забрана на нелоялна търговска практика на „Мобилтел“ ЕАД при продажбата на предплатени карти за мобилни услуги.

Телекомът умишлено е премълчавал важно условие, според което при закупуване на предплатени пакети услуги клиентът губи на всеки 90 дни парите по сметката си, ако до края на този период не презареди със сума над определена стойност.

Тази информация е фигурирала само на интернет страницата на мобилния оператор. Липсвала е обаче в офисите му и върху опаковката на картите Prima, където би била полезна на потребителя непосредствено преди вземането му на решение за покупка.

В търговския обект е било налично единствено неактуално ръководство, според което картата се дели на два периода – активен, в който абонатът може да получава и генерира обаждания и кратки текстови съобщения (12 месеца от датата на активиране) и допълнителен – пасивен, в който е възможно само приемането на обаждания и съобщения (последният 13-и месец).

Според тези стари условия, при презареждане с 10.00 лв. клиентът удължава с една година активния период на предплатената си карта и с един допълнителен месец пасивния.

В резултат от прилагането на цитираната практика потребителят остава с впечатлението, че ще може да ползва сумата по своята сметка през целия период на валидност на картата.

Влязлата в сила заповед на КЗП отнема възможността на мобилния оператор да подвежда по такъв начин потребителите занапред. Наложена е санкция в размер на 10 000 лв. с наказателно постановление, което търговецът обжалва.

От Комисията препоръчват на потребителите:

– Да настояват да получат пълна, вярна и разбираема информация за основните характеристики на услугата и условията за ползването й.

– Да не бързат да сключат сделка, преди да се запознаят с всички условия и да се уверят, че те са изгодни за тях.

– Да търсят консултация винаги при съмнение, че информацията е непълна или неясна.

Препоръки към търговците:

– Необходимо е на потребителя предварително да бъде предоставена информация за всички съществени характеристики на услугата и условията на сделката, както и да му се даде възможност да се запознае с тях.

– Информацията трябва да е ясна и достъпна.

– При необходимост консултантите могат да дадат разяснения, които обаче да не въвеждат в заблуда.