70 на сто от обажданията в Спешната помощ са фалшиви или не са спешни. Загубите за тези повиквания достигат до 16 милиона лева само за тази година.
Това показва справка на столичния център за bTV.
Всеки ден ден диспечерите в Спешна помощ получават десетки обаждания за зъбобол, температура, колики в стомаха или високо кръвно.
Линейките отиват на всички адреси.
Имало случаи, в които медицински екипи са ходили на запушена канализация и на котка избягала в съседния двор, спомня си старшата сестра Маргарита Ангелова
„Това е, например, да ти се обадят посред нощ и да ти кажат: Влязла ми е хлебарка в ухото. И да искат да отиде спешна помощ да му извади хлебарката”, казва тя.
На дежурство, на което присъства екип на bTV, има 11 дежурни линейки с лекари за цяла София.
Д-р Диляна Николова е от 23 години в столичната спешна помощ. Тръгва на повикване за мъж със силна болка в корема. На място се оказа, че ситуацията не е толкова сериозна, но пациентът се нужда от извозване до болница.
Друг адрес в квартал „Христо Ботев“ – сигналът е подаден за жена, която се задушава. След прегледа, диагнозата е различна.
„Нищо трявожно просто вдигнала жената по-високо кръвно, взела си е лекарствата и сега кръвното е добре”, посочва д-р Диляна Николова.
След близо час на този адрес, линейката тръгва към другия края на столицата – квартал „Факултета“. Мъж има болки в гърдите. Той посреща екипа на крака на автобусна спирка. Медиците го разпознават като стар техен познайник, който вика линейка по няколко пъти в седмицата. Има страхова невроза.
Като вижда екипа с камера, започва да бяга. Д-р Николова разказва, че оплакванията му всеки път са едни и същи – задух, трепери, бодежи в сърдечната област.
Медиците наричат тези пациенти „абонати“ на спешната помощ. По думите на сестра Ангелова се обаждат хора, за да им се направи визитация, а състоянието им не изисква линейка на Спешна помощ.
Подобни адреси има и на нощните смени. Реанимационния екип на д-р Михаил Атанасов отива на сигнал за психично болен мъж. На място го посрещат и две патрулки на полицията. Мъжът се нуждае само от извозване до психодиспансер.
Сестра Благовеста Ангелова е категорична, че несериозните случай губят ценен ресурс.
Час по-късно реанимационния екип е пратен на жена с температура и повръщане. Роднините обясняват по телефона, че състоянието й е много тежко. Случаят е квалифициран като приоритетен. Жената се оказва с настинка – изпила половин литър студен таратор.
Дежурството на д-р Атанасов приключва с 9 адреса, от които само два спешни. За двете смени са приети близо 300 повиквания, от които 220 не са спешни.
Едно напразно разкарване на линейка струва 250 лева. Или за дежурствата са изразходени близо 57 хиляди лева ненужно. От началото на годината до сега сметката набъбва на близо 16 милиона лева – пари на данъкоплатците.
„Дори има такива, които викат линейка само за да им занесем необходимите лекарства, защото аптеката е на 200 метра и не е необходимо да излизат вечер”, добавя д-р Делян Георгиев, началник смяна в ЦСМП-София.
Законът предивижда санкции от 300 до 2000 лв. за подалите фалшив сигнал или такъв, който не е спешен.
„В този момент някъде другаде в София, може някой да е с инфаркт и наистина да му трябва спешна помощ”, категорична е Маргарита Ангелова.