Бургаската катедрала „Св. св. Кирил и Методий“ възвърна автентичния си облик. Фасадата на храма е реставрирана и всички елементи по нея, които влиянието на времето бе увредило, вече са реставрирани, съобщи кметът Димитър Николов.
Реставрационните дейности стартираха през 2020 година. Като сложност и технологично изпълнение те са единствените по рода си, изпълнявани досега в България. Орнаментиката на фасадната пластика на храма е най-богатата и най-разнообразната в нашата страна. Зеленият андезит, който е използван, позволява моделиране и в съчетание с уменията на италианските майстори каменари – проектантите арх. Тоскани, инж. Станишев и строителите, е създаден един архитектурен шедьовър.
За съжаление по времето на строежа не са предполагали, че камъкът, с който са работили, е много неустойчив на атмосферните влияния и ерозира първо в дълбочина и много по-лесно от другите материали. На повърхността изглежда здрав, но от вътре е разслоен и разяден.
Възстановителните дейности се превърнаха от строителна в художествена реставрация. Те трябваше да бъдат в значителна степен допълнени от скулптурни умения и знания. Работи се камък по камък, елемент по елемент, като се запазват всички оригинални площи и части, които са в сравнително добро състояние. От всички елементи, капители, конзоли, ключови камъни, пиластри, бази, фризове, корнизи, арки и други бяха на място ретуширани до първоначалната им форма и обем, за да може да се свали точен отпечатък. След това се прави калъп за отпечатък от мястото, гипсова отливка от оригинал, ретуш, изработка на силиконов калъп за тиражирано отливане на елементите.
Свалени са от фасадата 57 отпечатъка, изработени са 58 калъпа, отлети и монтирани са на фасадата над 1200 елемента.
По време на изпълнението от предварително тестваните материали са използвани само най-надеждните и качествените на пазара. Някои от тях са поръчвани директно от производителите им в Италия, Англия и Германия, за да се гарантират техническите им характеристики и устойчивостта във времето.
Моделирането при подготвителните дейности и на място на фасадите се извърши с труда и ръководството на утвърдени, висококвалифицирани реставратори, скулптори и художници от Бургас. Към екипа се присъединяваха и възпитаници на Художествената академия в София и нейния филиал и в Бургас.
Фасадите на храм „Св. св. Кирил и Методий“ чрез богатата си каменна пластика може да ни разказва духовната приказка на вярата. Наблюдавайки внимателно елементите и тяхното съчетание, се открива мъдростта на древните знания, вплетени в християнската символика.
Някои от интересните констатации и факти, на които се натъкна екипът от реставратори в процеса на работата, породиха въпроси и търсене на отговори от духовността, символизма и древните знания.
Най-запазеният елемент от цялата каменна пластика, който имаше нужда само от заздравяване и ретуш на място и консервация, бе ключовият камък на прозореца на абсидата. Всичко около него беше в много тежко състояние както и по останалите фасади. На него е изобразено „всевиждащото око“ – мощният символ на Божествената промисъл, духовната истина и пробуждането. Както знаем, абсидата е на изток и е най-свещеното място в черквата. Там се извършват всичките християнски тайнства. От изток изгрява светлината, навлиза през този прозорец с Божието око, за да благослови и дари с Божествена мъдрост сакралния олтар на храма. Това тълкуване, дори и мистично, дава обяснение за запазването на този елемент.
Друг интересен символ се намира отново на абсидата на северния прозорец. Представлява капител, на който са изобразени два василеска. Напомнят на страшните гургули в католическите катедрали. Съществената разлика е, че тези на бургаския храм не са агресивни, по-скоро са спокойни и наблюдават. При проучване в „Библията“ се разкри, че василеска е символ на пазител, защитник. Това обяснява разположението им. В северната част на олтара се намира протезисът, символизиращ пещерата, в която се е родил Иисус Христос. Тук се пазят богослужебните утвари, светия потир, дискосът и други.
Гълъбът – символ на Светия дух, е в две основни символни позиции на капителите под главния корниз. Флоралните капители символизират райската градина и хармония. Разположението им на най-високото ниво ни говори за стремежа към благословената праведност и рая, който имат вярващите.
Зеленият цвят на каменната фасадна облицовка на храма също носи определен смисъл. Той знанието, което носи живот и развитие. Разсъждавайки в тази последователност на фактите и символите, съвсем обясним е и изборът на име на храма светите братя Кирил и Методий, носителите, пазителите на българската християнска духовност и знания.