close
България

Българите масово носят дрехи втора употреба

drehi-vtora-upotreba

Оборотът на магазините за дрехи втора употреба в България е поне 100 млн. лв. Това съобщи Севдалин Спасов, председател на националния съюз на търговците от този бранш.

„Пазарът е силно конкурентен, защото сме в ЕС и всеки може да внася и да продава”, обясни браншовикът, цитиран от „Монитор”.

„Основните доставки са от Европа – Германия, скандинавските страни, Италия. Има и внос от САЩ и Канада, но делът им е около десетина процента. Много се разрасна и онлайн търговията, която зае дял от над една пета. Темповете на развитие на тези сайтове са високи и те вече са сериозни конкуренти на класическите магазини. Динамиката в бранша е голяма. Откриването на магазин излиза към 10 000 лв., които лесно се прежалват. 20-30% от магазините затварят до шестия месец”, допълни Спасов.  Според него пазарът ни обаче е стабилен и продължава да расте.

„По груби данни в сектора са заети около 20 000 души. Има много фирми, които внасят стока, сортират я и я реекспортират. Реекспортът върви по две направления. Едната, по-хубавата част от дрехите се връща в Западна Европа, защото там е на мода да се щадят ресурсите на планетата и продажбите на дрехи втора ръка растат. Същото е и в Щатите, където вече има вериги с по над 2000 магазина. Голяма част от останалото отива за Африка и Азия. В Индия старите дрехи се използват за суровина за производството на вата за седалките на автомобилите или за изолация на сгради. От подметките на старите обувки (най-често маратонки) се правят покрития за детските площадки”, обясни браншовикът.  По думите му българинът купува по-качествените 10-15% от дрехите доставяни у нас.

Информация на агенция „Митници” сочи, че за 2016 г. и първите 2 месеца на 2017 г. страни извън ЕС сме внесли 12,4 т дрехи втора употреба на стойност 22,07 млн. лв. Най-често в сайтовете за дрехи втора употреба поръчваме стоки за до 30 лв., а в магазините средната цена на покупката е 10-20 лв., показа репортерска.

„Предимно жени пазаруват в онлайн магазина ни”, обясни Калина Дянкова от един от сайтовете.

„Те поръчват предимно маркови дрехи. Основно рокли и дънки, както и потничета. Средната сума на всяка поръчка през интернет е 20-30 лв. Мъжете предпочитат да си купуват ризи и дънки, горе-долу за същите пари. Обикновено основният наплив от пазаруващи е около празниците на традиционния Черен петък и преди Коледа и Нова година”, поясни тя.

„Стоката си я зареждаме основно от Италия. Част от дрехите се купуват на килограм, а марковите – на бройка”, уточнява Дянкова.

Според служителка в друг онлайн магазин за употребявани дрехи 80% от клиентите в сайта са жени. По думите й цената на покупката зависи от намаленията, които се предлагат. Хората предпочитат да поръчват, когато има промоции.   Пиковете на пазаруване са през есента, когато си сменят гардероба. Вероника Койчева, началник-склад на една от фирмите в бранша, смята, че основно се купуват втора ръка спортни дрехи – тениски и якета, като има и месеци с по-малко поръчки от търговците на дребно.

„Обикновено това са януари и февруари, когато сметките за ток са по-високи. Другият период е от края на август до началото на септември, което може би е свързано с подготовката на децата за училище”, допълни Койчева.

В магазин на централна софийска улица в студените мартенски дни хората купуваха предимно панталони и якета. Цените на първите бяха по 4-5 лв., а на якетата – не повече от 20. Всеки клиент на касата получаваше и талон за отстъпка от 15%, която може да ползва при следващата си покупка. Според касиерката в търговския обект повече клиенти обикновено има след всяко зареждане на стока и в петък и събота. По думите й хората купуват почти всичко.