close
България

Инж. Стефан Чайков: Най-опасните тунели могат да се ремонтират за година и половина

tunel-bg

Най-опасните тунели би следвало в рамките на максимум 18 месеца при наличието на финансов ресурс да бъдат приведени в ред. Това каза за БНР инж. Стефан Чайков, бивш директор на Пътната агенция.

В коментар на статистиката, че почти половината тунели у нас са опасни той отбеляза: „Тичаме след вятъра. Установяваме проблема, степенуваме и започваме от най-тежкия проблем. Като решим най-тежкия проблем, понеже няма дългосрочна програма поради липса на целево финансиране за определена дейност, чакаме да се появи следващия проблем, за да финансираме спешно него със средства от държавния бюджет. Системната липса на средства в Агенция „Пътища“ не дава възможност на нито един ръководител да изгради дългосрочна стратегия – не само по отношение на тунели и съоръжения, но и по отношение на цялостната инфраструктура и състоянието й, от което обществото е недоволно. Бяхме подготвили програма за внасяне в Министерския съвет с предложение за заемно споразумение със Световната банка за отпускане на около 100 млн. лева за ремонт на около 60 най-опасни мостови съоръжения, уточни Чайков.

В предложението са фигурирали около 70 обекта. Специално проучване тогава е набелязало опасните виадукти и мостове.

„Идеята е била с този заем да се осигури ускорено финансиране на ремонтните дейности по тези съоръжения, така че да не чакат на скромните възможности на бюджета на АПИ“, допълни Стефан Чайков.

Имало е и последващи опити въпросната програма да бъде представена на Министерството на финансите, но второто правителство на Бойко Борисов според Чайков е неглижирало държавните инвестиционни заеми в частта им, касаеща АПИ.

„ТОЛ таксите, ако бъдат въведени, ще могат да запълнят хроничния финансов недостиг, ако системата не се побългари“, смята Чайков.

„Всички тунели по новите магистрали отговарят на изискванията за осветление. Не е вярно, че новите норми поставят по-високи изисквания към осветлението“, подчерта доц. Красимир Велинов от Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“, който е проектант на новото осветление в тунел „Ечемишка“.

„Още от 2003 година има европрепоръки за осветлението на пътните тунели, които разписват нормените стойности, а новата наредба на практика ги повтаря“, поясни Велинов.